
928

NEWS>>

THIS WEEK Toward a treatment
for progeria

Don’t think,
decide!

934 935

A University of Pittsburgh (UP)
panel has declared stem cell
researcher Gerald Schatten
innocent of research misconduct
in the South Korean stem cell
debacle. But his failure to more
closely oversee research with his
name on it does make him guilty
of “research misbehavior,”
according to a summary report
released on 3 February.

In December, after the dis-
covery of misdeeds by South
Korean cloning researcher
Woo Suk Hwang, UP medical
school dean Arthur Levine set
up a panel of six senior
researchers to investigate the
role of Schatten, who was pre-
sented as senior author on a
paper purporting to show that
disease-specific cell lines had
been derived using stem cells
from cloned human embryos. The paper, pub-
lished in Science in June (17 June 2005,
p. 1777), has been withdrawn.

The university panel said there is no evi-
dence that Schatten falsified anything or that
he was aware of any misconduct. However, it
comes down hard on him for “shirk[ing]” his
responsibilities when it came to assuring the
veracity of the manuscript.

The report relates that Schatten and Hwang
first met at a stem cell meeting in Seoul in
December 2003 and developed a close rela-
tionship, which soon bore fruit for both scien-
tists: It says Schatten’s behind-the-scenes
“lobbying” of Science editors helped assure
the publication of a 2004 paper (12 March
2004, p. 1669) on the development of stem
cells from a cloned human embryo, a charge
Science Editor-in-Chief Donald Kennedy
denies, saying, “If anything, hearing from
Jerry was a distraction.”

Schatten had nothing to do with the author-
ship of the 2004 paper, which was also sub-
sequently found to be fraudulent. But he
devoted “a tremendous amount of time and
energy” to the 2005 paper, composing numer-
ous drafts and allowing his name to appear as
senior author. Despite this, “he did not exer-

cise a suff iciently critical perspective as a
scientist,” the panel relates.

For example, Hwang told Schatten in Janu-
ary 2005 that some cell lines had been lost
through contamination. But Schatten failed to
realize from this that there was not enough
time to grow and analyze new ones by
15 March when the paper was first submitted.
He also failed to ensure that all 25 co-authors
had approved the manuscript before submission.

The investigators suggest that Schatten’s
desire for “reputational enhancement” may
have helped land him in his current predica-
ment. For example, in December, he told them
that he had written the 2005 paper. But
3 weeks later, he told investigators from Seoul
National University (SNU) that he had not.
“[T]his appears to be part of a concerted and
deliberate effort … to further distance himself
from Dr. Hwang and their joint publications,”
the panel concluded. This it labeled “disingen-
uous” and “in sharp contrast to the full partic-
ipation of Dr. Schatten in the media spotlight
following publication of the paper.”

The panel also takes a swipe at Schatten’s
role as a co-author on the so-called Snuppy
paper, published in Nature in August 2005,
reporting on the first cloning of a dog. (That

achievement was confirmed to be authentic.)
“We have no reason to doubt [his] statement
to us that his major contribution … was a
suggestion that a professional photographer
be engaged so that Snuppy would appear
with greater visual appeal,” says the report.
“It is less clear that this contribution fully
justifies co-authorship.”

Schatten prof ited f inancially as well,
according to the report, which says, “He was
not averse to accepting honoraria totaling
$40,000 within a 15-month period from Dr.
Hwang—including $10,000 paid in cash” at a
press conference on the 2005 paper. These
amounts seem “far above normal honoraria for
consultation,” the panel writes. But it does have
a few kind words for Schatten, acknowledging
his “expeditious and appropriate actions” upon
learning of problems with the paper.

The report recommends no specific discipli-
nary action, calling on the university to take
action “commensurate with … research mis-
behavior,” a term apparently unique to UP. Chris
Pascal, director of the Off ice of Research
Integrity of the U.S. Department of Health and
Human Services, says universities have a right
to add refinements to categories of malfeasance.
But Kennedy says, “I think ‘research misbehav-
ior’ is not a term that anybody in our community
understands.”

No further details are available from UP,
which said no officials would be available for
interviews. Schatten continues to maintain the
silence he has held ever since he broke off his
collaboration with Hwang last November.

Many of Schatten’s colleagues in the stem
cell world are being restrained in their reactions.
“I have nothing to say about this sad situation,”
says Harvard University researcher George
Daley. But Evan Snyder, a stem cell researcher
at the Burnham Institute in San Diego, Califor-
nia, believes Schatten was as much a victim as
anyone else. “Jerry is kicking himself for having
trusted this guy as much as he did,” says Snyder.
“He knows the buck stopped with him. … I
don’t think he needs to be slapped on the wrist
for being an opportunist.” Snyder also says
Schatten broke with Hwang immediately after
Hwang told him about unethical egg donations.

Back in South Korea, SNU last week sus-
pended Hwang and the six SNU professors
listed as co-authors on the 2004 and 2005
papers. They will be barred from teaching and
research until an SNU disciplinary committee
announces its findings. –CONSTANCE HOLDEN

With reporting by Sei Chong.

Schatten: Pitt Panel Finds 

‘Misbehavior’ but Not Misconduct

KOREAN STEM CELL SCANDAL

C
R

E
D

IT
: 
A

H
N

 Y
O

U
N

G
-J

O
O

N
/A

P
 P

H
O

T
O

17 FEBRUARY 2006 VOL 311 SCIENCE www.sciencemag.org

Photo opportunity. Gerald Schatten’s (right) major contribution to
the “Snuppy paper” was to suggest a professional photographer.

Published by AAAS

 o
n 

N
ov

em
be

r 
25

, 2
00

9 
w

w
w

.s
ci

en
ce

m
ag

.o
rg

D
ow

nl
oa

de
d 

fr
om

 

http://www.sciencemag.org

